Sunday, February 8, 2009

PEMBELARAN KENDIRI MINGGU 4

MINGGU 4 : JANUARI 25/26
TAJUK : PEMBINAAN UJIAN (SOALAN OBJEKTIF DAN SUBJEKTIF)

A. SOALAN OBJEKTIF
Memerlukan pelajar menulis atau memilih satu jawapan yang betul atau paling baik.
Pemeriksa yang berlainan memberikan markah yang sama untuk kertas yang sama.
Dibentuk daripada beberapa item objektif yang boleh diperiksa secara objektif iaitu pemeriksa berlainan memperoleh skor yang sama ketika memeriksa tindak balas yang serupa.
Contoh : item jawapan pendek, item jenis padanan, item jenis aneka pilihan dan item jeniskloz.
Dibahagi kepada 2 jenis : item respon bebas (jenis sumbangan) dan item respon tetap (item objektif pilihan).
Item respon bebas :-
1. Memerlukan calon meneliti soalan dan menulis sendiri jawapan di
ruang yang disediakan.
2. Biasanya jawapan ditulis di hujung soalan ataupun di dalam kotak yang disediakan.
Item respon tetap (item objektif pilihan)
1. Memerlukan pelajar memilih jawapan betul dan tepat.
2. Jawapan mungkin dipilih daripada 2 atau lebih pilihan.
3. Contoh : format salah betul, padanan dan aneka pilihan.










B. SOALAN SUBJEKTIF
· satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran serta kebolehan kognitif pelajar.
· Dua jenis iaitu jenis struktur dan jenis esei.
· Item jenis struktur :-
1. Disusun secara sistematik serta berkembang.
2. Berbentuk daripada ½ bahagian jawapan yang mengandungi perkataan.
3. Mengandungi elemen objektif.
Item jenis esei :-
1. Item yang memberi peluang kepada pelajar melakukan gerak balas dalam tulisan menggunakan perkataan sendiri.
2. Gerak balas tersebut memerlukan jawapan yang meluas dan bebas dari segi menilai fakta, mengatur idea dan mengembleng idea secara logik hingga menghasilkan jawapan yang asli.
3. Boleh mengukur peringkat kognitif yang tinggi.
4. Item ini memberi peluang kepada calon membuktikan tindak balas yang lebih kompleks.
5. Tindak balas yang diberikan bersifat subjektif dan hanya berbeza dari segi mutu atau merit.
Prinsip pembinaan soalan esei :-
a. Arahan hendaklah jelas khususnya tentang panjang patah perkataan.
b. Pelajar perlu menjawab dalam kertas yang soalan atau jawapan (perlu nyatakan).
Terdapat 2 jenis item esei iaitu item tindak balas terhad dan item tindak balas lanjutan.

No comments:

Post a Comment