Sunday, May 10, 2009

PEMBELAJARAN KENDIRI KE 6

MINGGU 6 08/09 FEB
TAJUK : KAEDAH PENILAIAN BAHASA ( PENILAIAN MELALUI PORTFOLIO & PEMERHATIAN)

A. KAEDAH PENILAIAN MELALUI PORTFOLIO
a. (i) Konsep pertfolio
a. Dokumentasi berstruktur yang memerlukan pelaksanaan perancangan dan penilaian teliti.
b. Proses pembelajaran secara portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dari fakta dari peringkat awal hingga akhir.
c. Menggalakkan pembelajaran secara interaktif melalui kerjasama dan bantuan daripada pelbagai pihak.
d. Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
e. Portfolio bersifat reflektif diransang melalui persoalan.

a. (ii) Penilaian Portfolio
1. Penilaian berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
2. Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti lain.
3. Proses penilaian perlu dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah ditetapkan.
4. Jenis-jenis portfolio :
a. Portfolio kerja harian – bahan yang dikumpul untuk menghasilkan tugasan dalam satu jangka waktu yang diberikan. Contohnya, proses perkembangan idea dijalankan secara harian untuk menghasilkan lukisan yang mempunyai ciri-ciri.
b. Portfolio hasil terbaik – berbentuk sumatif, dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio kerja harian. Contohnya, hasil lukisan yang terbaik daripada beberapa lukisan yang dibuat dan dikumpul di dalam folio kerja terbaik. Contohnya, hasil lukisan yang terbaik daripada beberapa lukisan yang dibuat dan dikumpulkan di dalam folio kerja terbaik.
c. Portfolio dokumen – hasil tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa tertentu untuk menyempurnakan kerja tugasan.

a. (iii) Kegunaan portfolio
1. Membolehkan guru menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot guru untuk membuat penilaian secara holistik.
2. Mengekalkan pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan pelajar.
3. Membolehkan guru memantau perkembangan pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan.
4. Mempelbagaikan bukti penilaian seperti rekod pemerhatian dan penilaian, nota anekdot, rekod pelaksanaan tugasan dan kadar pencapaian hasil kerja pelajar.
5. Membolehkan penilaian dalam bidang afektif tentang usaha dan aplikasi dapatan melalui pemerhatian tingkah laku, penglibatan dalam kelas, inisiatif , kerjasama dan komitmen sewaktu membina portfolio.

a. (iv) Perancangan portfolio
1. Menyenaraikan beberapa perkara penting sebelum membuat portfolio.
2. Tentukan tujuan pembinaan, ciri-ciri portfolio dan jenis portfolio yang dikehendaki.
3. Kenalpasti isi kandungan dan bahan isi kandungan portfolio.
4. Penilaian portfolio dari segi kaedah penilaian sama ada secara keseluruhan, kumpulan, individu, termasuklah kriteria yang dipakai untuk menilai portfolio.





a. (v) Bagaimana portfolio dinilai
1. Portfolio dinilai berdasarkan konsep perkembangan pembelajaran yang berterusan.
2. Fokus kepada aspek perkembagan pengetahuan dan perkembangan kefahaman.
3. Peta perkembangan pelajar boleh digunakan bagi memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh bermula dari awal pembinaan portfolio sehingga tugasan tersebut selesai.

B. KAEDAH PENILAIAN BAHASA MELALUI PEMERHATIAN
b.(i) Konsep pemerhatian
1. Pemerhatian secara berterusan dan mengikut jangka masa waktu yang diperlukan
atau ditentukan bagi membantu guru dalam mendapatkan maklum balas tentang
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
2. Meliputi aspek kognitif, afektif dan psikomotor.
3. Boleh menggunakan senarai semak, rekod anekdot dan rekod profil.
4. Pemerhatian berlaku anatar guru, dan antara pelajar dengan pelajar.
5. Pemerhatian juga dibuat oleh guru terhadap keberkesanan bahan dan komunikasi
pelajar dengan bahan dan pelbagai situasi persekitaran.
6. Aspek yang perlu diambil kira semasa membuat pemerhatian ialah :
a. Kualiti pemerhatian
b. Bentuk perancangan
c. Merekod penilaian pemerhatian
d. Jenis pemerhatian
e. Strategi pelaksanaan
f. Fungsi penilaian melalui pemerhatian

b. (ii) Aspek-aspek penilaian melalui pemerhatian
a. Kualiti pemerhatian
ü Pengetahuan mendalam dalam bidang tugasnya dan prihatin dengan persekitaran.
ü Guru perlu peka terhadap perubahan yang berkaitan dengan bahan.
ü Yakin dengan keputusan yang dibuat dan keputusan yang diambil
ü Ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan yang diambil.
ü Tekal dan stabil dalam penilaian .
b. Bentuk perancangan
· Menyediakan alat yang releven dan menentukan kaedah untuk mentadbirnya.
· Menentukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod dan melapor.
· Merangka tindak usul yang akan dijalankan mengikut konsekuen yang dijalankan daripada pemerhatian.
c. Merekod penilaian pemerhatian
§ Rekod pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkah laku secara tersusun dari segi :
a. Pendekatan, kaedah individu atau berkumpulan – semasa menjalankan pemerhatian dan hasil pendekatan atau pengubahsuaian cara pelaksanaan perlu direkod dengan jelas.
b. Menjalankan tugasan
c. Cara individu mengendalikan tugasan dan setiap hasil yang diperoleh dihurai dengan tepat.
d. Cara merekod dapatan dan rumusan – mengikut urutan yang betul.
e. Tindakan susulan – rekod pemerhatian hendaklah jelas dan tindakan susulan hasil yang akan dicapai.
d. Jenis pemerhatian
o Mengikut tujuan dan aspek yang hendak diperhatikan atau dinilai iaitu:
a. Memerhati sesuatu perlakuan tanpa membuat tafsiran dan tanggapan. Tafsiran bukan untuk penilaian semasa.
b. Memerhati apa yang telah dirancang dan secara “open ended”. Menilai kemahiran, pengetahuan dan perlakuan.
c. Memerhati untuk jangka pendek atau jangka panjang. Penilaian dalam bentuk sekuen.

e. Strategi pelaksanaan
v Secara berterusan mengikut keperluan yang telah dikenal pasti/dirancang.
v Menggunakan senarai semak.
v Tindakan susulan terhadap hasil pemerhatian.
v Jangka masa pemerhatian hendaklah sesuai dengan kaedah dan keperluan.
v Maklum balas diperolehi daripada guru dan pelajar.
v Reflleksi tentang pengalaman bahan dikategorikan sebagai pemerhatian.
f. Fungsi pemerhatian
§ Guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor, kognitif dan afektif pelajar.
§ Guru membuat penilaian kendiri terhadap keberkesanan p&p sebagai penyampai maklumat, tutor, pemudah cara dan pendidik.

No comments:

Post a Comment